Energietransitie en windmolens

De Renswoudse VVD is helder. De politiek is er voor haar burgers en niet om de eigen plannetjes door te drukken. De energietransitie is een belangrijk onderwerp wat we niet door linkse partijen mogen laten kapen.

Op basis van landelijk beleid zijn alle gemeenten vanaf 2019 aan de slag gegaan met plannen voor duurzame energie. De VVD is het ermee eens dat we onze afhankelijkheid van olie en gas moeten afbouwen. Maar tegelijk willen we ook niet heel Nederland volbouwen met zonnevelden en windparken! Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen, maar tegelijk moet het wel zinnig zijn. Zo hebben wij in 2019 al het voortouw genomen om een 'position paper' op te stellen met onze uitgangspunten, zoals geen zonnevelden op agrarische grond. En grote windmolens alleen met draagvlak van de directe omwonenden. Dit is unaniem aangenomen in de gemeenteraad.

In 2021 werd duidelijk dat het hebben van draagvlak niet voor elke partij even belangrijk was. Zie hier het interview met onze fractievoorzitter. Wij hebben voet bij stuk gehouden aan het vereiste van 'draagvlak' en door ons alternatieve voorstel zijn de windmolens tegen gehouden.

Met alleen zon en wind komen we er niet. Kernenergie en waterstof zijn uiteindelijk nodig. Tegelijk willen wij wel werk maken van hetgeen wij zelf kunnen doen: zonne-energie op daken en willen wij ruimte geven aan agrariers die kleine windmolens willen plaatsen.

Kortom, als Renswoudse VVD willen wij onze verantwoordelijkheid als het aankomt op het verduurzamen van energie - en zien we hierin ook kansen - maar tegelijk blijven wij kritisch op wat zinnig is en wat niet. Zie deze link naar de Heraut van 5 mei 2021 (p. 12) waarin wij ons voorstel over de Regionale Energie Strategie uiteen zetten. In de raadsvergadering van 29 juni werd duidelijk dat de VVD de meerderheid van de raad meekreeg hierin. Zie ook vanaf 1:13:30 de inbreng in het debat van raadslid Bart Bisschop.

Er komt in 2023 nog een RES 2.0 aan en uiteindelijk in 2025 moet het eindbod gedaan worden naar 2030. De komende raadsperiode is dus cruciaal voor de toekomst van onze lokale energievoorziening.