Afschaffen voorrang statushouders

Dit is de tekst van het artikel wat in de Heraut van 21 december is geplaatst:

Afschaffen voorrang statushouders sociale huurwoning

Woningbouw is een belangrijk thema in de lokale politiek. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de inwoners van Renswoude, jong en oud, een plek kunnen bieden in ons dorp? Momenteel is er sprake van krapte op de woningmarkt.

Wat hierbij een rol speelt, is de opgave die elke gemeente krijgt om ‘statushouders’ te huisvesten. Momenteel krijgen statushouders voorrang bij de toewijzing van sociale huurwoningen, waardoor de wachttijd voor de gemiddelde Renswoudenaar oploopt. De landelijke verplichting om statushouders voorrang te geven, is in 2017 geschrapt. In onze eigen huisvestingsverordening is deze voorrang echter nog wel opgenomen. Wij hebben daarom in februari 2022, bij de behandeling van de woonvisie, voorgesteld om deze voorrang volledig te schrappen. Helaas kon onze motie destijds niet rekenen op steun van een raadsmeerderheid, omdat SGP en CU tegen waren (en toen nog samen goed waren voor 6 van de 11 zetels).

Maar we geven niet zo snel op. Bij de behandeling van de begroting 2023 op 15 november jl. werd duidelijk, dat het college van plan is om volgend jaar de huisvestingsverordening van Renswoude aan te passen naar aanleiding van de nieuwste wetgeving. Wij hebben het college daarbij opgeroepen, om in de nieuwe verordening ook mee te nemen dat de voorrang voor statushouders wordt afgeschaft. We zijn nog steeds verplicht om te voldoen aan onze taakstelling, maar dit kan ook in alternatieve huisvesting zoals woonunits. Daarin kan dan wachttijd worden opgebouwd voor een volwaardige huurwoning. Dat vinden wij wel zo eerlijk.

Door onze toelichting en het debat in de raad, werd deze oproep (die we zo hadden aangepast dat het afschaffen van de voorrang in elk geval wordt meegenomen in het voorstel), uiteindelijk door alle partijen gesteund. Nu is het afwachten waar het college mee zal komen. Mocht dit niet ver genoeg gaan, dan zullen wij met een eigen voorstel komen om ervoor te zorgen dat de beschikbare huurwoningen zoveel mogelijk bij Renswoudenaren terecht komen en er geen sprake is van verdringing op de wachtlijst.

Evert Blaauwendraat en Bart Bisschop, raadsleden VVD Renswoude