Renswoudse VVD spreekt verbazing uit over windmolen plannen Ede

De gemeente Ede heeft vorige week, zonder haar buurgemeenten te informeren, extra zoekgebieden aangewezen voor windmolens. Een aantal daarvan liggen precies op onze gemeentegrens! Vlakbij De Klomp en ook vlakbij Fort aan de Buursteeg. Deze plannen zijn hier te lezen:

Ede zet nieuwe stap in de zoektocht naar locaties windmolens - XON

Wij hebben de volgende bezwaren tegen deze plannen:

• In de regio Foodvalley werken we samen om in 2030 een vastgestelde hoeveelheid duurzame energie op te wekken. Wij leveren als Renswoude een mooie bijdrage, die bij onze omvang past. We hebben ons als VVD altijd hard gemaakt om rekening te houden met onze buurgemeenten en het draagvlak onder de omwonenden. De gemeente Ede opereert in dit dossier op eigen houtje zonder haar samenwerkingspartners of omwonenden te betrekken. De energie doelstellingen zullen met de huidige plannen in onze regio ruimschoots gehaald worden. Wij vragen ons af, waarom Ede nu al afwijkt van deze afspraken, terwijl de inkt amper droog is.
  • Het kabinet heeft in het regeerakkoord in 2021 besloten om niet extra in te zetten op wind op land, maar meer op kernenergie, waterstof en wind op zee. Kennelijk heeft de gemeente Ede gemist in welke richting het nieuwe beleid zich beweegt?
  • Ook is het kabinet bezig met heldere normen voor de afstand die bewaard moet worden tot woonhuizen. Op basis van de geluiden die tot ons gekomen zijn, komen deze normen op circa 3 tot 4 maal de tiphoogte. Dat zou betekenen (bij de mega turbines van 240m hoog) dat er in een straal van 750 tot 1km vanaf woonhuizen geen windmolens (gedwongen) geplaatst mogen worden.
  • De gemeente Ede haalt de doelstellingen van 2030 en 2050 door elkaar. In 2050 wil Nederland energieneutraal zijn. Om daar te komen, is een eerste stap afgesproken in 2030. Vanwege de stand van de techniek is besloten dat voor die tussenstap in 2030 alleen wind en zon gebruikt mogen worden. Op de langere termijn alle energie hiermee opwekken is niet realistisch. De gemeente Ede noemt de doelen van 2030 echter niet eens meer en haalt de doelen van 2030 en 2050 door elkaar. Uiteindelijk zullen we andere energiebronnen nodig hebben, als we echt onafhankelijk willen worden van fossiele brandstoffen. Gelukkig is er door de VVD in het regeerakkoord afgesproken dat er ingezet wordt op kernenergie en waterstof.
  • Wij beoordelen de plannen van de gemeente Ede als ondoordachte dadendrang. Het aanzicht van één van de belangrijkste verdedigingswerken van de Grebbelinie en de daarbij behorende cultuurhistorische waarde wordt op het spel gezet. Ook het draakvlak voor de energie transitie wordt hierdoor aangetast. Wij roepen het college van Renswoude op om bezwaar aan te tekenen tegen deze plannen en in overleg te gaan met de gemeente Ede.

VVD Renswoude

Bart Bisschop, Evert Blaauwendraat, Erik Mandersloot en André van Veller.