Waarom we de vlag hijsen

Vandaag is het coming out day. Daarom hijsen we ook in Renswoude voor 1 dag in het jaar de regenboog vlag. Hierbij de reactie van de Renswoudse VVD waarom wij dit belangrijk vinden.

Reactie VVD op moties SGP en CDA inzake niet hijsen regenboog vlag, ingebracht tijdens de raadsvergadering van 28 september 2021:

Vanaf 1:53:23:

Vergadering Vergadering Gemeenteraad 28-09-2021 Gemeente Renswoude (raadsinformatie.nl)

Voorzitter, voordat we aan deze discussie beginnen zou ik eerst graag een ieder erop willen wijzen er veel persoonlijk leed gepaard kan gaan bij deze discussie voor mensen met een andere geaardheid of die niet in een bepaald hokje passen. Hebben we dit wel door welke gevoelige snaar we kunnen raken als we het hierover hebben? “Je moet wel een hart van steen hebben als je dit niet raakt.” We hebben dit gezien in de ingekomen brief.

Laten we deze discussie met terughoudendheid en respect voor elkaar voeren. Ik zal uitleggen waarom wij als VVD voorstander zijn van het hijsen van de vlag en vervolgens waarom we dit juist als Renswoude met trots moeten doen. We snappen dat er mensen zijn die hier vanuit geloofsovertuiging op tegen zijn, maar wij vinden dat kerk en staat gescheiden moeten zijn.

Waarom we de vlag hijsen

Allereerst: iedereen is gelijk voor de wet. Ik besef dat er mensen zijn die zeggen: waarom moet er dan speciaal aandacht hieraan worden besteed? Dat zal ik uitleggen. Deze groep mensen wordt in vele opzichten achter gesteld. Zij zouden gelijk behandeld moeten worden, maar ze worden het vaak niet. Zelfs tot voor kort nog door de overheid zelfs: pas in 2001 opende Nederland het huwelijk voor mensen van gelijk geslacht. En het koningshuis nog steeds niet. En dat als eerste land ter wereld! ‘homo’ is nog steeds een scheldwoord. Ook neemt de tolerantie – vooral in steden – in Nederland af. De regenboogvlag wordt ook wel eens geassocieerd met een opgedrongen ideologie die uitwissen van het begrip man en vrouw. Ik kan me voorstellen dat mensen daar moeite mee hebben – en wij ook. Opgelegd diversiteitsbeleid is niet liberaal (gelijkwaardigheid is liberaal, gelijkheid is communistisch). Maar laat ik glashelder zijn: dat is niet waarom we de vlag hijsen. Het besluit om de vlag te hijsen is dan ook al jaren geleden genomen in het college, omdat we tolerantie belangrijk vinden. Omdat we mensen een hart onder de riem willen steken dat een ieder zichzelf mag zijn. Niet omdat we ineens ‘mee willen doen’. Die vlag hijsen we juist om te benadrukken dat we tolerant zijn, dat iedereen gelijk zou moeten zijn, maar ook om te erkennen hoe onderdrukt deze groep is. 1 dag in het jaar hen een hart onder de riem steken. We hebben ook wel eens een global goals vlag uitgehangen. Toen heb ik niemand gehoord. Is 1 dag in het jaar deze vlag laten zien echt teveel gevraagd? Wij zijn er als overheid voor om minderheden te beschermen.

Renswoudse geschiedenis: 300 jaar geleden waren we een voorloper, en nu?

Voorzitter, een tweede argument, waarom we dit juist als Renswoude moeten doen! Velen weten niet dat Renswoude een paar honderd jaar geleden al een toonbeeld van tolerantie was. Dit verhaal gaat terug naar 1730. In die tijd had je in Utrecht de zogenoemde sodomie processen. Aangezet door haatpredikers werden 24 mensen die beschuldigd werden van homofilie doodgemarteld en 300 mensen opgepakt. Een van de mensen die moest vrezen voor zijn leven was Frederik Adriaan van Reede, kasteelheer van Renswoude en vooraanstaand diplomaat, man van Maria Duyst van Voorhout. Het gerucht ging dat hij van de mannenliefde was. Zijn huwelijk zou dan ook kinderloos eindigen. Hij had 1 groot voordeel: hij was vrijheer van Renswoude. Hij was de hoogste rechter in eigen gebied – cadeautje 56 jaar daarvoor van Willem III aan zijn opa Johan van Reede toen hij in 1674 een rechthuis kreeg. Frederik Adriaan kon zich terugtrekken op het kasteel met zijn kameraden en daar kon niemand hem wat maken. Dus in de grote stad in Utrecht werden mensen vermoord omdat zij homofiel waren, maar in Renswoude waren ze veilig. In 1730 liepen we dus al voorop met tolerantie. Zullen we dan anno 2021 achter blijven? Voorzitter, u heeft in de Heraut aangegeven de vlag te gaan hijsen en wij steunen u daarin. Wij roepen iedereen in Renswoude op, wat je hier ook van vindt, respectvol en tolerant met elkaar om te gaan.