VVD wil toerisme stimuleren

VVD wil toerisme in Renswoude stimuleren

Tijdens de commissievergadering Algemeen Bestuur van dinsdag 2 sept jl. kwam het onderwerp toerisme ter tafel. Namens de VVD waren commissieleden Bert Hoek en Bart Bisschop aanwezig. Er werd onder andere gesproken over het project ‘Fort aan de Buursteeg’, dat in maart 2016 gereed moet zijn. Omdat dit op Renswouds grondgebied staat, heeft Renswoude EUR 900.000 van de totaal benodigde EUR 3,6 miljoen hieraan bijgedragen. Er komt een bezoekerscentrum, een activiteitenonderneming en een horecagelegenheid. Hierin zullen ook 2 Renswoudse ondernemers deelnemen. Er worden jaarlijks 50.000 bezoekers verwacht.

Karel van Dijk, Renswouds ondernemer en o.a. voorzitter van de promotiecommissie en bestuurslid van het Regionaal Bureau voor Toerisme, ging in gesprek met de commissieleden. Hij gaf zijn visie op het bredere onderwerp ‘toerisme’. Hij waarschuwde ervoor dat Renswoude veel geld in de Grebbelinie heeft geïnvesteerd, maar wat gaat Renswoude hiervan terugzien als alle toeristen naar Veenendaal gaan? We zullen erop in moeten zetten dat de bezoekers naar ons dorp komen. Renswoudse ondernemers hebben momenteel te kampen met teruglopende toeristenaantallen.

Vanuit de commissie werden enkele kritische vragen gesteld, zoals wat het voordeel is voor Renswoude bij het hebben van meer toerisme. De heer Van Dijk gaf als voorbeeld dat er op de Veluwe dorpen zijn die even groot zijn als Renswoude, maar waar 3 supermarkten zijn. Dat komt de leefbaarheid weer ten goede. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de winkelruimtes in het centrumplan die nog niet allemaal verkocht zijn. Verder zijn ondernemers ook bereid de omgeving en het groen te onderhouden, waar ook weer iedereen profijt van kan hebben.

De VVD Renswoude is er voorstander van om het toerisme meer te stimuleren. Bart Bisschop: we profileren ons nog te weinig als toeristische gemeente. We zijn de enige gemeente die volledig door de Grebbelinie omringd wordt. Alle gemeenten binnen Foodvalley hebben een onderwerp waarop ze zich profileren: Wageningen met de universiteit, Veenendaal als ICT gemeente en Barneveld met haar logistieke mogelijkheden. Wij zouden de Grebbelinie en daaraan gerelateerd het (dag)toerisme als echt Renswouds onderwerp moeten claimen en daar meer mee doen. Dat kunnen we ook op slimme manieren doen, bijvoorbeeld door de pers te zoeken of via social media.

Het pleidooi van de heer Van Dijk was verder: hij wil graag allerlei plannen uitwerken hoe we Renswoude beter op de kaart kunnen zetten. Van Dijk is echter van mening dat dat niet mogelijk is zonder commitment van de gemeente. Hij bepleitte om de opbrengsten uit de toeristenbelasting volledig te benutten voor het stimuleren van het toerisme in Renswoude. Dit uitgangspunt vonden de meeste partijen in deze tijden van bezuinigingen wat ver gaan, maar men stond positief tegenover de plannen van de heer Van Dijk.

De VVD onderkent het nut van een bloeiend toerisme voor ons dorp. Niet voor niets heeft de gemeente Renswoude zo’n groot bedrag bijgedragen aan het Grebbelinieproject. Het is goed als mensen ‘van buiten’ zien wat Renswoude allemaal te bieden heeft, als zij hier gebruik maken van de horeca, de campings, Bed-and-Breakfasts, het vakantiepark en het lokale winkelaanbod. De VVD-fractie is van mening dat toerisme positief kan bijdragen in de werkgelegenheid en economie van ons dorp. Wij juichen deze oproep van de heer Van Dijk daarom van harte toe en zullen de mogelijkheden om het Renswoudse toerisme te stimuleren de komende periode nader onderzoeken.

Wilt u naar aanleiding van dit artikel iets opmerken, neemt u dan contact op met een van de VVD fractieleden: Peter Walraven (peter.walraven@koningenhartman.com), Marieke Willemsen (mc_willemsen@hotmail.com), Bert Hoek (a.j.hoek@knpmail.nl), Evert Cornelis Blaauwendraat (e.c.blaauwendraat@gmail.com) of Bart Bisschop (bartbisschop3@hotmail.com).