VVD wil minder korten op verenigingen

Voorstel VVD subsidies verenigingen haalt het niet

Tijdens de raadsvergadering voor de algemene beschouwingen van dinsdag 28 oktober jl. heeft de VVD een amendement ingediend. In het amendement stelde de VVD voor om de voorgenomen bezuinigingen op de subsidies van de verenigingen niet met 30% maar met 10% te korten.

De VVD is van mening dat de 30% minder subsidie onevenredig hoog is ten opzichte van de totale bezuinigingen. De VVD was overigens wel van mening dat ook de verenigingen een bijdrage moesten leveren aan de bezuinigen en met 10% minder subsidie paste dat beter in het totale bezuinigingsbeeld.

Daarnaast speelde voor de VVD ook mee dat er nog geen duidelijk subsidiebeleid is.

Helaas konden de coalitiepartijen CDA en SGP, aangevuld met Dorpsbelang Renswoude, zich niet vinden in het voorstel van de VVD en zodoende haalde het voorstel geen meerderheid. Hierdoor gaan de verenigingen vanaf 2015 toch 30% minder subsidie ontvangen. De CU kon zich overigens wel vinden in het voorstel van de VVD.

De VVD vindt het bijzonder jammer dat het voorstel geen meerderheid heeft gehaald en vreest dan ook dat de verenigingen dit op zullen gaan vangen met verhogingen van de contributies. De sportieve en actieve burger betaalt hierdoor helaas de rekening. Dit komt het bruisende verenigingsleven van Renswoude niet ten goede en dat had de VVD graag anders gezien.