Wijziging plannen Dorpshart?

In de commissievergadering van woensdag 4 februari werd het voorstel besproken van het college om de bouwplannen van het Dorpshart te veranderen. De supermarkt en enkele winkelunits worden nu gebouwd en op korte termijn opgeleverd. Dat is bouwdeel 1. De veranderingen zitten in bouwdeel 2, dat is de ‘voorkant’ van het plan, wat aan de rotonde grenst. Hier moeten winkels in komen volgens het oorspronkelijke plan. Het probleem is alleen dat hier nog geen winkeliers voor zijn gevonden. Het college wil daarom in gesprek met de medische partijen om het “Eerstelijns gezondheidscentrum” (ELGC) in deel 2 te krijgen. Het ELGC zou eerder ‘achterin’ het Dorpshart komen in bouwdeel 5, dus niet op de zichtlocatie welke juist bedoeld was voor winkels.

Het college en de projectontwikkelaar willen door met het ELGC in deel 2. Het college had diverse partijen geraadpleegd en er waren ook diverse insprekers. Enkelen waren positief over de plannen maar er was zeker ook veel kritiek. Vooral bij de ondernemersvereniging en de winkeliers die reeds hebben geïnvesteerd in het Dorpshart is het standpunt duidelijk: er moeten winkels in deel 2 van het dorpshart. De ene winkel zorgt ook weer voor extra bezoekers bij de andere winkel. Zet niet een gezondheidscentrum op de mooiste plek, dat zou ook niet goed zijn voor de uitstraling van het Dorpshart. De verwachting is dat als de supermarkt er eenmaal staat, er een grotere kans is dat er ook andere winkels op af komen. De boodschap van de ondernemers was: geef ons nog wat langer de kans om het oorspronkelijke plan te realiseren. Je kan later altijd nog je plannen bijstellen.

Peter Walraven van de VVD gaf aan dat er nog andere opties onderzocht zouden moeten worden: waarom kan het ELGC niet in de units die in deel 1 komen en aantal verkochte winkelunits uit deel 1 naar deel 2 verplaatsen ? Dan komen er tenminste winkels op de zichtlocatie zoals de ondernemers wensen, kan de projectontwikkelaar gewoon verder en is geen financiële vertraging voor de gemeente. Verder gaf de VVD duidelijk aan dat zij goed willen luisteren naar de ondernemers. Deze ondernemers hebben namelijk hun geld erin gestopt! Er was een levendig debat met als eindstand: SGP en Dorpsbelang vinden wijziging van de plannen een goed idee, VVD en CU lieten duidelijk weten dat het nu te vroeg is om de plannen te veranderen en het CDA wil nog alle opties open houden. Het college gaf aan dat het ook maar een ‘procesvoorstel’ is: we gaan nu praten met de medische partijen met als doel voor 1 juli tot een realisatie overeenkomst te komen. Alleen, als je dat gaat doen, sluit je dan niet de deur voor andere opties? Wordt vervolgd in de Raadsvergadering van 3 maart aanstaande….

Bart Bisschop, VVD Renswoude